راهکار رفع ناترازی بنزین در دسترس است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدحسین کشاورز، کارشناس انرژی اظهار داشت: این روزها جمله هایی مثل ناترازی سوخت، افزایش قیمت بنزین، قطعی برق و خودروهای برقی را زیاد می‌شنویم؛ از مسافربرهای شخصی تا صنایع بزرگ، از کارمندان دولت تا کارگاه های کوچک، همه ما نگران ناترازی انرژی در ایران هستیم.

وی افزود: مسئولین کشور، مدام به این موضوع اشاره می‌کنند که ناترازی در سوخت و انرژی، به زودی کشور را با مشکلات جدی امنیتی و اقتصادی و اجتماعی روبرو می‌کند؛ که ما باید رجوع کنیم به چیزی که در مشتمان داریم و دنبال راهکار عجیب و غریب نباشیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به ناترازی روبه‌تشدید بنزین در کشور گفت: در حال حاضر 5 میلیون خودروی گازسوز در کشور تردد دارند و یا به عبارتی ما توانسته ایم به اندازه 5 میلیون خودرو، کمتر بنزین استفاده کنیم و این به‌معنای اجرای عملی ترین روش کاهش ناترازی بنزین است.

وی ادامه داد: ما در کشور یک سند بالادستی با عنوان تأمین انرژی بخش حمل ونقل کشور تا افق 1420 دارم، این سوال مطرح است که چرا به آن رجوع نمی‌کنیم؟ در این سند تمام مراجع ذی صلاح مکلف شده اند که تا سال 1410، سهم سی ان جی در کشور را به مصرف روزانه 39 میلیون متر مکعب در روز برسانند که متاسفانه در حال مصرف سی ان جی، فقط 20 میلیون متر مکعب در روز است.

کشاورز با بیان اینکه ” 50 درصد از ظرفیت 2550 جایگاه CNG خالی است”، گفت: با ظرفیت اکنون جایگاه های کشور، حداقل 10 میلیون خودروی گازسوز را میتوانیم سوخت رسانی کنیم.

وی افزود: هم ظرفیت افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودرویی کشور را داریم و هم نیاز اصلی و ضروری کشور حل ناترازی بنزین است؛ سوال اینجاست که چرا از این ظرفیت موجود استفاده نمی‌شود؟ چه راهکاری بهتر از سی ان جی برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد؟ وقتی طرح های مشوق برای حرکت مردم به سمت سی ان جی تصویب نمی شود، آیا مردم مقصر ناترازی بنزین هستند؟

کشاورز خاطرنشان کرد: کارشناسان انرژی بارها پیشنهاد داده‌اند که سی ان جی رایگان شود تا مصرف بنزین کشور حداقل 50 درصد کاهش یابد و با صرفه جویی و سپس صادرات بنزین، هزینه های دوگانه سوز کردن رایگان خودروها و رایگان بودن سی ان جی، چند برابر به خزانه دولت باز گردد؛ اما در مقابل جلوی طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو در کشور را گرفتیم و الان فقط تاکسی ها و وانت بارها را با کلی اما و اگر و سامانه و ثبت نام و … تبدیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، هزینه تبدیل کارگاهی آزاد یک خودرو ، حدود 40 میلیون تومان است؛ معلوم است با این وضعیت تورم و فشار اقتصادی بر مردم، استقبال از سی ان جی کاهش پیدا می‌کند؛ وقتی هیچ طرح تشویقی کارآمد برای سی ان جی نداریم، چگونه میخواهیم ناترازی سوخت را مدیریت کنیم؟

این کارشناس انرژی تصریح کرد: اولین قدم در حل ناترازی بنزین در کشور، حمایت از سوخت ملی و پاک سی ان جی است که بارها معجزه کاهش مصرف بنزین در کشور به وسیله سی ان جی را دیده ایم و امیدواریم دولت چهاردهم در این برهه حساس، به سی ان جی نگاه ویژه ای داشته باشد.

82 بازدید

خبر خوش برای سهامداران «فارس» غول بازار سرمایه، ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی می‌شود

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان برترین شرکت در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران، از محل سود…

کاهش ۴۰ درصدی مصرف بنزین تکذیب شد / افت مصرف جزئی است

سخنگوی صنف جایگاه‌داران کاهش ۴۰ درصدی مصرف بنزین را رد کرد.

منتظر قطع برق در زمستان باشید/ بلعیده شدن ذخیره گازوئیل در نیروگاه‌ها

مصرف روزانه ۱۱۰ میلیون لیتری گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌های کشور، درحالی که هنوز وارد زمستان…

کاهش ۴۰ درصدی مصرف بنزین شایعه یا واقعیت؟ / این آمار از کجا می‌آید؟

در حالی‌که برخی رسانه‌ها از سقوط ۴۰ درصدی مصرف بنزین در روز نخست اجرای طرح جدید…

قیمت جهانی نفت امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ / عقب‌نشینی نفت در سایه تردیدهای اقتصادی

قیمت جهانی نفت در معاملات امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ با کاهش همراه شد؛ افتی که…

تسلیم شدن وزارت نیرو در برابر خواسته آبفای تهران؛ ۱۲۰ چاه آب در نقاط مختلف پایتخت حفر می‌شود

بحران آب در تهران با عدم بارش‌ها در سال جاری به اوج خود رسید و باعث…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *